måndag 4 augusti 2014

10 år

Det sägs att livet delas in i 10 årsperioder och att man efter att en period tar slut och en ny påbörjas väljer vad man tar med sig till nästa period och vad man lämnar kvar.
Dom här 10 åren är inte 20 år, 30 år osv utan unik för alla människor.

När jag 2014 tittar tillbaka på de 10 år som gått är min första tanke: Herregud, det där blev rörigt.. för just dessa år har ju innehållit så otroligt mycket och dom kommer säkerligen vara några av de mest intensiva under mitt liv. Åren mellan 24 år och 34 år är nog intensiva för de allra flesta för det är ju den tiden då man vanligtvis finner en livspartner, får barn kanske köper hus mm.
Jag var ju tidig med det mesta och fick ju Julia innan jag fyllde 18, Johnny och jag köpte vårt första hus vid 21 år och när jag fick mitt tredje barn var de flesta i min ålder fick sitt första barn.

Jag reflekterar ofta över den tid som varit och val man gjort och här kommer lite korta reflektioner från min senaste 10 årsperiod.

Våren 2004 separerade jag och Johnny och jag bodde kvar i vårt hus med Julia och Jack som var 6 resp 2 år gamla. Jag hade sen  1 år tillbaka jobbat på Releasys föregångare och 2004 var även året jag träffade året Marcus.
2005 var ett år som innehöll bla försäljning av mitt hus och flytt tillbaka till Linköping. Det var också året då jag tog körkort höggravid och i november 2005 flyttade jag och Marcus ihop.



2006 föddes det en ilsken liten blond unge med kolik och det gjorde de första månaderna på det året till ett stort vakum. Varken jag eller Marcus minns mycket från den tiden annat än att man bara ville få sova.



2007 Är ett intensivt år med tre små barn.


2008 föddes min brorson och tillika gudson Milon och vi nåddes av nyheten på en uteservering i Karlstad.



2009 Hann vi med både Danmarkssemetser, bröllop, kräftskivor och en Turkietresa bara jag och Marcus innan vi i december valde att separera.



2010 Var året då jag fick 30 årspanik, året då jag tappade 10 kg, slutade röka och för första gången i livet levde själv. En av de nyttigaste lärdomarna i livet. Jag inledde under hösten ett förhållande med höga toppar och djupa dalar.


2011 Innehöll så otroligt mycket men det är självklart Niklas död den 11/8 2011 som gjorde att livet plötsligt stannade upp och aldrig mer blev sig likt. Det var året då min syn på allt förändrades och man började se livet med nya ögon. Bara veckor efter Niklas död bröts mitt förhållande upp och jag gick igenom sorgen efter Niklas med barnen och familjen vid min sida. De tuffaste månaderna  jag upplevt.




2012 Fortsätter jag leva själv och hittar en trygghet i det. Vi försöker fortsätta traditionen att semestra ihop familjen trots att det alltid fattas en person vad vi än gör.  Jag blir efter många olika chefsroller Platschef på Releasy på riktigt efter ett tf på några månader.



2013 är året då jag efter 10 år på Releasy byter jobb till LF östgöta och kastar mig in i en helt ny värld- Bank och försäkring i Februari. I mars nås vi av beskedet att Christer drabbats av en aggressiv cancer i matsrupen och hela livet stannar återigen upp. Trots jättetuff behandling hjälper Christer mig med huset och jag genomför renovering av både kök och tvättstuga.
Jag vågar också för första gången på väldigt länge släppa in nån på livet även om det är på distans.
Året slutar med ytterligare ett hemskt telefonsamtal en småregning morgon i November där jag får beskedet att Christer fallit ihop hemma. Jag tar farväl av min hjälte i hans sovrum bara minuter efter att han lämnat oss och sorgen på Nubbekullen finner inga gränser.




Det var en väldigt kort reflektion av en 10 årsperiod och självklart är det mycket viktigt som inte står med.
Åren försvinner så otroligt snabbt och man lär sig saker varje dag och vi varje motgång och vid varje framgång.
Glädje och sorg kommer och går och även vardagen. Det är viktigt att stanna upp och reflektera över de val man gör och hur man hanterar de motgångar man möter och att man lär sig något för varje misstag man gör men det är lika viktigt att njuta av här och nu.

Min kommande 10 årsperiod kommer säkerligen innehålla en massa lärorika saker och jag ser fram emot att dela dom åren med mina nära och kära , att fortsätta utvecklas som människa och att lära mig massor nya saker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar